Články

Matcha Tea zblízka

Matcha Tea zblízka

Publikováno
15. 09. 2014
 
Díky tradičnímu zpracování zeleného čaje Matcha můžeme v tomto jedinečném čaji nalézt velké množství významných látek, které působí blahodárně. Mezi nejvýznamnější látky, které mohou významně ovlivňovat náš zdravý životní styl, patří: katechiny, EGCG, tein (kofein) a L-theanin.

Katechiny jsou látky strukturně podobné flavonoidům, což je rozšířená skupina biologicky aktivních látek obsažených ve vyšších rostlinách. Tyto látky mají výrazný antioxidační účinek.

Důkazy těchto biologických vlastností katechinů můžeme pozorovat v oblastech s tradicí pití čaje (Čína, Japonsko, část Ruska).

Katechiny jsou také obsaženy ve fermentovaném, černém čaji, ale v průběhu jeho zpracování (zapaření a rychlé sušení) dochází k velkým ztrátám těchto významných látek.

Podle studií je nejvýznamnější přírodní látkou v zeleném čaji EGCG neboli epigallokatechin gallát. Jedná se o ester epigallokatechinu, který patří do skupiny katechinů s kyselinou gallovou. Tato látka se vyznačuje vysokým antioxidačním účinkem.

EGCG je 200x účinnější antioxidant než například vitaminy C, E a β-karoten.  Celkový obsah katechinů v zeleném čaji je 134 mg/g, z toho 70 mg je EGCG.

Velmi významnou vlastností EGCG, kterou ocení nejen kulturisté, je jeho schopnost odbourávat tuky (urychluje oxidaci tuků). Díky této látce je tělo v klidovém stavu schopno spálit denně o 80 kalorií více.

EGCG už můžeme najít v řadě doplňků stravy, ale pouhým pitím kvalitního zeleného čaje se můžeme vyhnout dalšímu zatěžování organismu přídatnými látkami v doplňcích stravy. Pro ochranu organismu a spalování tuku se uvádí, že při několikatýdenní kůře postačí 100–200 mg EGCG denně. Jenom v 1 g čaje Matcha je obsaženo 70 mg této látky.

Další složkou, která působí stimulačně na naší psychiku, je kofein, který v čaji nazýváme tein. Rozdíl mezi kofeinem a teinem je pouze ve vstřebávání. Kofein je v kávě obsažen volně, čímž působí rychleji, ale rovněž rychleji odezní. Tein se v čaji vyskytuje ve vázané formě, takže účinkuje méně nárazově a jeho účinek trvá déle. Obsah teinu v čaji je 35 mg a maximální doporučená denní dávka by neměla přesáhnout 400 mg, což odpovídá 12 šálkům čaje.

V čaji Matcha můžeme nalézt vysoký obsah aminokyseliny L-theaninu. Pouze čaj, jako jediná rostlina, umí tuto látku v přírodní formě produkovat. Tato aminokyselina v posledních letech nabývá na významu, jelikož zvyšuje aktivitu alfa vln v mozku a dokáže přispět k dobré kvalitě spánku. Opětovné pokusy dokázaly, že L-theanin má pozitivní účinky na mysl, zlepšuje paměť a pomáhá odbourávat stres. L-theanin zmírňuje efekt kofeinu, který někdy způsobuje podrážděnost či nervozitu, a zklidňuje mysl. Přestože je v čaji Matcha velké množství kofeinu, nezpůsobuje nervozitu, a to díky L-theaninu.

Pití kvalitního zeleného čaje Matcha nám pomáhá:

– zvyšovat odbourávání tuků (díky EGCG)

– relaxovat a nalézt uklidnění

– zlepšovat proces učení a vnímání

Zkrátka Matcha Tea je super. Mějte krásné dny.

korekturu textu provedla: Klára Petrskovská