Články

Matcha a antioxidanty

Matcha a antioxidanty

Publikováno
17. 03. 2020
 
Protože zdraví je to nejdůležitější, co máme, je potřeba se o něj dobře starat a chránit ho. Náš imunitní systém bychom měli neustále posilovat dostatečným příjmem vitamínů, tekutin a vyvážené stravy. Součástí této stravy by také měl být dostatek antioxidantů.

Co jsou antioxidanty?

Buňky v našem těle jsou neustále pod palbou škodlivých látek. Zdrojem těchto škodlivin bývá například:

→ znečištěné životní prostředí,

→ stres,

→ kouření,

→ nevhodná strava,

→ plísně.

Tyto škodlivé látky vytvářejí v našem těle nestabilní molekuly, tzv. volné radikály, kterým chybí jeden elektron. Volné radikály se tento chybějící elektron snaží ukrást ze zdravých buněk, které tím poškozují.

Boj proti volným radikálům

Naše tělo se s těmito radikály umí do určité míry vypořádat, ale pokud množství volných radikálů přesáhne určitou míru, může docházet k rychlejšímu poškozování buněk a tkání. Právě antioxidanty pomáhají tomuto poškozování zabraňovat, protože mají jeden elektron navíc, kterým krmí volné radikály, a tím je neutralizují.

Kde antioxidanty najdeme?

Ovoce, zelenina, čaj, koření

Protože mezi nejsilnější antioxidanty patří hlavně vitamíny A, C a E, nejvíc jich najdeme v čerstvém ovoci a zelenině, ale také v kakaových bobech nebo potravinách bohatých na fytochemikálie (kromě ovoce a zeleniny také čaj nebo koření).

Přirozenost na talíři

Aby byl náš boj proti volným radikálům co nejúčinnější, měli bychom jíst co nejširší spektrum antioxidantů, protože se ve svých účincích vzájemně doplňují. Držet bychom se měli hlavně přirozených antioxidantů a po chemicky upravených přípravcích a vitamínech sahat až jako po záložním plánu. Současně ale platí i pravidlo všeho s mírou.

Mezi potraviny bohaté na antioxidanty patří hlavně ty sytě zbarvené druhy ovoce a zeleniny

Z kategorie ovoce jsou na tom nejlépe:

borůvky, brusinky, rybíz, maliny, ostružiny a jiné druhy lesního ovoce, třešně, hrozny, švestky apod. Uvádí se také rakytník či exotické ovoce jako aronie, acai, citrusové plody či kiwi.

U zeleniny platí to samé pravidlo – čím sytější barva, tím větší obsah antioxidantů, takže větší množství antioxidantů má třeba:

brokolice, špenát, rajčata, avokádo, paprika, kapusta, mrkev nebo červená řepa, ale zapomínat bychom neměli ani na cibuli nebo česnek.

 

Antioxidanty najdeme i v koření, bylinkách a nápojích

Skvělým zdrojem je například skořice, majoránka, oregano, kurkuma, rozmarýn, kopr, máta, šalvěj, tymián nebo hřebíček. Mezi další potraviny bohaté na antioxidanty patří rostlinné oleje, zejména panenský olivový, celozrnné výrobky, luštěniny, houby, ořechy nebo kakaové boby (ideálně nepražené, ale antioxidanty obsahuje i kvalitní hořká čokoláda).
Vysoký obsah antioxidantů mají i některé nápoje, například hroznová šťáva, červené víno nebo zelený čaj. Zejména čaj matcha obsahuje díky svému zpracování velké množství antioxidantů.

Proč zrovna čaj matcha?

Protože čajové listy pro matcha se upravují unikátním způsobem, obsahuje jemně mletý japonský zelený čaj široké spektrum různých antioxidantů.

Čajové plantáže se na poslední tři týdny zakryjí sítěmi tak, aby k listům pronikalo minimum světla a listy tak produkují velké množství zeleného barviva – chlorofylu.

Pak se listy otrhají, ošetří párou, usuší horkým vzduchem a melou se na jemný prášek, aby si zachovaly maximum prospěšných látek.

Prospěšné látky

  • katechiny, látky s výrazným detoxikačním účinkem,
  • aminokyseliny, které pomáhají udržet duševní bdělost a zároveň uvolňují tělo,
  • chlorofyl, který má silné detoxikační schopnosti a pomáhá vyplavovat toxiny a těžké kovy z těla.

 

Vitamínová bomba na podporu imunity

V Matcha Tea najdeme i vitamíny A, C, E, které se řadí mezi silné antioxidanty, ale také stopové množství minerálů (železo, vápník, draslík, zinek) a vysoký obsah vlákniny (udává se až 30 %).

Protože při pití Matcha Tea pijeme celý list čajovníku nadrcený na jemný prášek, může naše tělo vytěžit maximum ze všech benefitů, které matcha nabízí, a získat tak maximum antioxidantů. Když navíc do matcha přimícháme čerstvou ovocnou šťávu, med, zázvor nebo koření, snadno a rychle si ušejkujeme vitamínovou bombu na podporu imunity.

 

Nejaktuálnější testy našeho matcha na antioxidanty jsme prováděli v únoru 2020.

Na výsledky se můžete podívat zde.

 

 

Inspirujte se

TIP Pokud vás nebaví jíst jednotlivě ovoce a zeleninu, kterých bychom měli sníst denně 5 kusů, můžete si umixovat třeba ovocné smoothie a přidat do něj Matcha Tea. Inspirovat se můžete třeba:

Pomerančové matcha smoothie

Ananasový matcha fresh

Jarní matcha smoothie

Detox drink s matcha

Smoothie s jahodami, mangem a rooibosem