Články

Potraviny s nízkým glykemickým indexem

Potraviny s nízkým glykemickým indexem

Publikováno
13. 05. 2022
 
Glykemický index udává, jak rychle se sacharidy z potravin vstřebají do našeho těla. Při konzumaci potraviny s vysokým glykemickým indexem dojde k rychlému vzestupu hladiny krevního cukru a nastává tzv. hyperglykemie.

Pozor na hladinu cukru v krvi

Zvýšená hladina cukru není pro tělo příznivá, a tak se ji náš organismus snaží snížit vyplavením hormonu inzulinu. Ten ale někdy může cukr v krvi snížit až příliš a vede k nepříjemným pocitům podrážděnosti, nervozity, hladu, a často ke konzumaci něčeho sladkého, což může vést do bludného kruhu.

Vyplatí se proto být obezřetní a vybírat si takové potraviny, jejichž glykemický index je nízký, cukr se pak do krve dostává pomaleji a není potřeba tolik inzulinu.

Jaké potraviny jíst?

Pokud jde o potraviny s nízkým glykemickým indexem, jedná se hlavně o potraviny, které jsou tradičně považovány za zdravé. Tedy ovoce, zeleninu (ideálně konzumované i se slupkou, pokud to jde), průmyslově nezpracované potraviny a potraviny, které nejsou doslazované. Například rajčata, saláty, brokolice, kapustičky, třešně, buráky, pomeranče, mrkev či celozrnné pečivo. Dají se sem zařadit i těstoviny uvařené „al dente“, celozrnná rýže či mléko, oleje lisované za studena, ale i ořechy a semínka, které jsou bohatým zdrojem vlákniny. Do této kategorie spadají i ryby a další maso, luštěniny, či vysokoprocentní čokoláda. A samozřejmě čaje, mezi dalšími i čaj matcha.

Matcha Tea

Jako čistý zelený čaj má samotný matcha nulový glykemický index. Můžete ho tak vypít vysoké množství a hladinu cukru v krvi neovlivní. I když si ho dochutíte čerstvou ovocnou šťávou, nebo třeba mlékem, pořád se budete pohybovat ve velmi nízkých číslech glykemického indexu.

Můžete si tak vychutnat pořádnou dávku energie bez vedlejších účinků a bez zvedání hladiny cukru v krvi 😊.

Na které potraviny si dát pozor?

Mezi potraviny s vysokým glykemickým indexem patří hlavně vysoce průmyslově zpracované výrobky a výrobky obsahující velké množství cukru. Jde především o sušenky, oplatky, buchty a koláče od maminky, slazené nápoje, bonbony, bílou mouku, bílé pečivo, med, ale patří sem i hranolky, pivo, datle, kukuřičné lupínky, nebo třeba meloun.

Hodnota glykemického indexu záleží i na obsahu vlákniny v potravinách

Vláknina v potravinách pomáhá zpomalovat trávení cukrů. Proto je třeba vhodnější dát přednost celozrnnému pečivu před bílým. Co se týče čaje matcha, v jedné porci nalezneme přes 30 % vlákniny.

Příznivý glykemický index mají i Matcha Tea šejky

Tyto syrovátkové nápoje jsou slazeny bio rýžovým sirupem, přírodním sladidlem s nižším glykemickým indexem, to z nich dělá ideální svačinku nebo parťáka po cvičení.

Všeho s mírou

Pokud je vaše hladina cukru v krvi v normě a netrpíte žádnými zdravotními obtížemi, nemusíte se všech jídel s vysokým glykemickým indexem hned a navždy vzdát. Je ale dobré tyto potraviny konzumovat v přiměřené míře a doplňovat je těmi, které našemu tělu prospívají o něco víc 😊.